L8

Möhippa

I sommar är det dags för bröllop! Lite speciellt denna gång då jag blivit titulerad tärna av bruden. Med den titeln kommer även ansvaret att anordna en möhippa, eller i detta fall mösexa. I dessa tider när de närmaste vännerna inte längre bara består av enbart killar eller enbart tjejer. Så för att verkligen få den bästa upplevelsen för bruden blev det denna gång en mösexa.

Jaha, men sen då? För mig ska denna dag handla om bruden. Hon ska vara i centrum, få göra det hon gillar och uppskattar. Vara med människor hon tycker om. En del bygger dagen på pinsamheter och fylla, men jag ser inte poängen med det. För mig ska dagen fira den blivande bruden och kanske påminna henne om singeldagar, om brudgummen och det som hon tycker om. Lätt sagt, men hur sjutton omvandlas det i praktik? Jag tycker ofta att det är svårt att sätta mig in i någon annans skor, så detta var en stor utmaning för mig. Vad skulle bruden uppskatta och tycka är roligt?

 

Det första jag ändå ville få med var att det skulle vara en överraskning. Hur sjutton får jag till det? Hur planerar jag in en helg med bruden utan att hon lyckas lista ut att det är mösexa på schemat? Efter lite tittande i kalendern bestämde jag mig att det fick bli vår inplanerade träningshelg i Gävle. Snabbt ut med inbjudningar till alla bröllops gäster som kunde vara aktuella. Många kunde som sagt inte, men vi blev i slutänden 10 personer som kunde närvara. Helt okej ändå, så vi spikade helgen.

Dags att fylla dagen med aktiviteter. Eftersom de flesta hade en bit att åka fick jag och sambon stå för det mesta av planerandet och fixandet. Det blev många timmar med filurande och velande fram och tillbaka. Jag kände att det var en viktig dag för bruden och jag ville försöka göra mitt yttersta för att hon skulle få så roligt som möjligt. Huvudaktiviteten blev tillslut klättring. Något som bruden inte testat på tidigare, men troligtvis skulle tycka vara utmanande. På kvällen bokade vi sedan bord på en spännande restaurang i Gävle och därefter utgång och dans på Harrys, nostalgin skulle vara på topp! Harrys var nämligen stället som alla gick ut på i Falun och vi har haft flera riktigt roliga kvällar där. Harrys i Gävle påminner om Faluns, så det kändes som att det hade potential att bli en hitt.

Men dagen då? Succé! Bruden invaggades i tron att det var träning för hela slanten på schemat. På fredagen laddade vi med gym och löpning innan en lugn middag hemma. Inför kvällens samtal hade jag och sambon försökt att verkligen prata ihop oss om hur vi ville att bruden skulle tro att lördagen skulle bli, dvs löpning i Högbo, simning i Sandviken och sen avfärd mot Borlänge och träff med några gemensamma bekanta. Vi fick även med de bekanta i planen, så de spelade med i det hela. Jag har nämligen otroligt dåligt pokerface. Jag är väldigt dålig på att hålla hemligheter speciellt då de är av det positiva slaget. Men vi rodde hem det!

På lördagen åkte således jag och bruden ut mot Högbo för en löprunda. Ena halvan av gänget hade då placerat sig utmed löparspåret med en ”drickastation”, en första tävling som bruden skulle göra med en av oss. Väl där kan man gått säga att bruden inte riktigt förstod vad som egentligen hände. Hon kändes väldigt förvånad, men hängde ändå med på leken. Uppdraget var att springa med ett glas energidryck i vardera handen och flytta ett gäng godisar från ett ställe till det andra utan att spilla energidrycken.

När uppdraget var utfört drog jag och bruden vidare i spåret. Hon kändes väldigt överrumplad och verkade fortfarande inte förstå vad som var på gång. Efter en stund stötte vi på resten av gänget och det blev en glad överraskning. Innan klättringen fyllde vi dagen med norskkaraoke, acro yoga, gissa kroppsdel och ritande av bilder på brudens och brudgummens framtida liv. Mycket skratt blev det som tur var!

 

Bruden fick självklart kläder som jag hade köpt i förväg, bla en t-shirt som vi alla ritade loss på. Temat för dagen och kvällen vad surfbabes/surfdudes. Dagen löpte på och det hela avslutades med en helt grym danskväll. Det var längesedan jag hade så skoj vid utgång, nästan 3 timmars oavbrutet dansande och röjande! Bruden sa till och med att det var bästa kvällen i hennes liv, visserligen med lite sprit innanför västen, men det måste ändå ses som ett väl godkänt betyg!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress