L8

Hasa lagg
 
Om precis en månad idag är det dags igen. Jag och Herr Wasa ska göra upp om vem som är den mest tjockhuvade. Så för att bättra på min odds var vi i helgen iväg till Säfsen. Snö fanns det, men tyvärr inte i överflöd så en del av spåren var det bäst att hålla sig ifrån för att inte få allt för många repor i belagen. Men två spår, det enda på 7,2 km och det andra på 5,3km var väldigt fina. Spåret på 7km var ypperligt då det innehöll både uppförs och nedförslutor, bra övning inför vasan.  
 
I veckan innan hade jag investerat i ett par nya skidor så detta var ett ypperligt tillfälle att testa. Fredagen spenderades dock på de gamla skidorna medan de nya fick sig en omgång glidvalla, men lördagen och söndagen fick jag öva in mig på de nya. 
 
I början av säsongen kände jag mig verkligen som Bambi på hal is, inget gick egentligen som jag tyckte att det borde göra. Jag fick inte med mig någon fart i stakningen och då jag testade på diagonalåkning gick det mer bak än fram. Men under helgen har tekniken äntligen börjat komma tillbaka och jag har kunnat åka riktigt snabbt. Sambon loggade våra åkturer och vi lyckades komma under 5min/km i genomsnitt på milen! Och det mest överraskande var att jag inte behövde ta i så himla mycket, det kändes uthålligt. Tidigare har jag åkt på 7-8min/km så det kändes vekligen som att gjort ett stort framsteg! Kronan på verket var att jag kunde åka ifrån Sambon och det har aldrig hänt tidigare.  
 
 
 
Totalt skrapade vi ihop 5,5 mil under helgen vilket kändes helt okej. Nu återstår det bara att knapra ihop ytterligare mil på hemmaplan. Som synd är har det varit plusgrader i veckan så mycket har smält bort. Men idag singlade snöflingorna från himlen igen, hoppas verkligen att det får stanna!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress