L8

Prata inför folk
Nu känns det som att sommaren är på väg. Efter en hel del cyklande kan jag konstatera att det inte längre behövs en tjocktröja för att hålla värmen, det går aldeles utmärkt med bara ett linne!
På eftermiddagen var det dags att via jobbet hålla ett föredrag. Hittills har det gått ganska bra. Visst har jag varit lite nervös inför mina framträdanden men det har alltid gått okej. Men idag. Mitt i mitt pratande så kommer jag helt av mig och glömmer helt vad det är jag vill ha fram och vad jag vill förmedla. Allt blev bara pannkaka.
Som tur var tog jag några djupa andetag och letade reda på tråden igen. Och jag kunde fortsätta utan större missöden. Men det är verkligen så jobbigt när man helt kommer av sig. Jag tycker inte att det är pinsamt, bara jobbigt. Just när jag vet så väl vad jag vill men bara helt tappar tråden. 
Under det gångna året har det blivit ett och annant pratande inför folk och jag får nog erkänna att jag tycker det är otroligt svårt. Vad har vill jag förmedla till personerna som sitter framför mig. Vad vill jag att de ska få för kunskap till livs. Jag tycker det är väldigt svårt att dels få mina huvudpunkter att passa ihop, men också att få det intressant. Hur får jag andra att bli lika entusiastiska som jag? Som tur är har jag en sambo som många gåner kritiserar mitt sätt att tänka och jag får träna mig på att argumentera för min sak. Fast det är ändu inte samma sak som att kunna skapa ett intresse hos motparten. 
Jag försöker att tänka på föreläsningar som jag själv tyckt varit intressant och som jag tyckt om. Den gemensamma nämnaren har varit att den som föreläser tycker att det är viktigt och att de är på lästa. Men hur ger man det intrycket? Jag tycker det är svårt, men det är i nuläget i alla fall något som  jag får öva på en hel del.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress