L8

Den läskiga tanten
När jag blir gammal vill jag bli en tant. En roktig helylle tant som alltid bjuder på hembakat och har roligt upptåg med barnbarnen på G. Som en del kanske märkt har jag redan börjat jobba med mina vanor för att det verkligen ska bli utfallet. Jag bakar, både det ena, det tredje och så klart knäckebröd och bullar. På kvällarna blir det ofta lite stickning det senaste skickades faktiskt till min kära vänn Rotan.  Under sommaren har jag försökt att plocka svamp, men med mindre framgång. Det blir helt enkelt något jag får öve på nästa sommar också.  Frysen är full av bär som jag blockat själv både från trädgården hemma och från skogen. När jag pratar med någon tycker jag dessutom att det i sann tant anda inte ingår några svordommar, vilket går ganska bra. I stället har ajg lagt mig till med orden "Jisses!" och "Fy sjutton!". Tycker det skulle vara lite skoj om det gled in ett "kors i jösse namn!", men det får jag nog öva på ett tag till. 
                                                              
I går var jag på AW med några av mina vänner i stan. Efter ett tag kom en dam som jag sett ganska många gånger på norrlads pub och satte sig vid vårat bord. Jag har fått veta att hon arbetar som biblotikarie på en av de andra nationerna och har därför tillgång till studenternas uteställen. Hon är ganska pratglad, men lite för närgången enligt min smak.Men alla som öppnar munnen i Sverige till någon de inte känner anses kanske läskig? Det är synd, för hon kommer oftast dit själv och hon är säkert en trevlig person egentligen. Men jag tycker bara att hon är en läskig tant. 
Frågan är vad som kommer skilja mig från henne när jag blir äldre. Jag själv är ganska pratglad och tvekar inte att börja prata med okända om jag tycker att det passar. När jag funderat en stund tror jag att den skyddade sfär som studentlivet innebär kan ha en ganska stor inverkan på utfallet. Just att inte umgås med människor som har ganska olika livserfarenhet. Det har man till viss del som student, men det händer en hel del då man kommer ut i arbetslivet. Jaja, den som lever får se. Men säg gärna till om jag är påväg att bli en sånn läskig tant, för då måste jag ta mig ur det. Annars kommer inga vänner och fikar hos mig.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress