L8

Bal och syverkstad
 
I november fick jag och maken frågan om vi ville vara med och fira en kär vänns examen och självklart ville vi det!
 
Det hela skulle ta plats i Uppsala med start i Universitetsaulan, fackeltåg till slottet och avslutas med bal på kvällen. Då det var länge sedan jag blev medbjuden på något sådant festligt kändes det extra skoj och spännande. Under min tid uppsala fick jag partajja på slottet två gånger, båda gångerna lika fantastiska. Det är verkligen en miljö som kräver sin utstyrsel. 
 
Eftersom bal också kräver balklädsel gällde det att tänka till. Ingen av mina vanliga balklänningar går längre på mig och jag kände inte för att köpa något nytt, så det fick helt enkelt sys något. Efter en tur till lokala tygbutiken kom jag hem med ett grönt vadmalstyg. I gömmorna hemma hittade jag ett gammalt madrasstyg att använda som foder och ett broderikitt som jag snodde broderigarnet från. Det kreativa processen tog fart. Ett grönt livstycke med skört och broderi framtill runt halslinningen samt bak på ryggen. För att var gjort på ca 2 månader får det ändå räknas som godkänt.
 
Ett gammalt madrasstyg som jag räddat.
 
Broderi pryder bakstycket på livstycket.
 
Kjolsäck att förvara nödvändigheter i.
 
Ett glatt par, redo för bal!
 
 
 
 
 
amo

Så stiligt!
Du är så himla skicklig Lotta!

Karin

Verkligen snyggt! Kul att du fortsätter sömmandet! E var ju också väldigt stilig i dräkt. :-)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress