L8

Skördetid
 
Det är svårt att hinna med allt som ska göras. I år har vår egna trädgård i Gävle fått lida en hel del. Jag har både haft en del otur med skörden men det mesta beror på tidsbrist. I början av säsongen hann fåglarna äta upp samtliga vinbär på mina buskar. Jag hann få en del spenat innan rådjuren kalasade loss. Hallonen hann jag plocka en hel del, men sen beslutade sig rådjuren att ha övernattning mitt i hallonsnåret. 
 
Det jag hann ta vara på var i år mina plommon! Jag trodde att det fanns ett plommonträd på gården, men förra hösten upptäckte jag ett till. Fick ett 40tal stycken under första plockningen, innan jag behövde vända mig till någon med lite längre räckvidd. 
 
 
 
Taktiken för nästa år blir att få iordning växhuset och odla så mycket som möjlig där. Hoppas att jag då kan få behålla skörden för mig själv och inte behöva dela med mig till förbipasserande. Anledningen till att jag inte odlat där i år är dels att två glasskivor i taket sprack under vintern och det behöver således beställas nya. Dels har jag även grävt ur botten i växhuset, min tanke är att göra ett golv och sedan plantera i krukor. 
 
En annan skörd som jag har haft lite mer tur med i år är kantarellerna. Jag har ett ställe som ingen hade varit på än, så på kort tid fick jag med mig nästan 4l hem i korgen. Nu blir det rostmacka med stekta kantareller!
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress