L8

Titlar

För någon dag sedan tittade jag på ett videoklipp av en person som jag följer på sociala medier. Det är en tjej som har inspirerat mig på många fronter och i just detta klipp pratade hon om ”labels”, eller på svenska titlar. Det är ett begrepp som fascinerar och inspirerar mig ganska mycket. Ofta när en ny person kommer in i ens närvaro är det lätt att ge den personen titlar som har med just de omständigheterna att göra. Träffar jag personen via jobbet, är det ofta jobbtiteln som förknippas med personen. Men vi är alla mycket mer komplicerade än så. Ibland kan jag för skojs skull tänka ut vad jag skulle skriva på ett eventuellt visitkort. Kanske civilingenjör, produktionsoptimerare, egenföretagare och skogsägare? Men det är bara en sida av myntet. Jag kan faktiskt även titulera mig jympaledare, MC-förare, sömmerska, fästmö, dotter, swinrunnare och hyresvärd. Att fundera över dessa titlar ger i alla fall mig en liten självförtroende boost när det i övrigt kan kännas lite motigt. Tänk vad mycket jag kan!

Att förknippa sig med en titel ger också upphov till gemenskap. En titel delad med någon annan kan vara en gemensam nämnare som startar konversationer, både med nya och gamla bekantskaper. Genom att förknippa mig med ett visst epitet kan olika sidor av mig utvecklas. För mig innebär vissa av titlarna att olika egenskaper hos mig får ta mer plats än andra. I rollen som produktionsoptimerare får jag vara professionell, problemlösare och beslutsfattare. I rollen som jympaledare får vara musikalisk, glad och arbeta med kroppen, medan jag som fästmö får vara galen, busig och kramig.  

Att förknippa sig med en titel behöver inte vara negativt, även om jag tycker att det är så de flesta diskussioner går. För mig innebär det självförtroende och insikten att vi alla har många sidor och expertiser. Vi kan alla vara duktiga på så många saker, inte bara en grej. Vi kan så mycket om helt olika saker och titlarna kan vara ett sätt att åskådliggöra det.

Just nu känner jag mig lite extra stolt över titlarna: Jympaledare och svampplockare, de två nyaste i min samling.

 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress