L8

Racerapport -Borås Swimrun
 
Hur kan man bäst starta en semester? Genom att åka till Borås och genomföra ett Swimrun så klart!
 
Jag och sambon hade fått låna husbilen av svärföräldrarna och tog vårt pick och pack på lördagen med slutdestinationen Borås. Där mötte vi upp min partner in crime, J, för kvällshäng och sista prep inför söndagens tävling. 
 
Söndag! Vädret var halvmulet och regnet hängde i luften. Men för mig som deltagare var detta perfekt, då det inte blir riktigt lika varmt under våtdräkten. 
 
 
Kittad och redo för start. Fjärillarna åkte berg-och-dalbana i magen, men så ska det ju vara! Vi infann oss i startområdet tillsammans med ungefär 80 andra lag. Alla med blandad bakgrund, både gällande ursprungsland och träningsförutsättningar. Tror det i år vad ca 10 olika nationaliteter som deltog. 
 
Starten går och vi joggar iväg. Efter tips från Rotan visste vi att det inom kort skulle komma ett backigt parti, så vi tog det lilla lugna. För oss var målet att komma imål och att ha en så rolig resa som möjligt under vägen, så vi kände ingen press att dra iväg. Och backigt var det, men vackert! Mossiga och gröna skogar omsvepte oss och det kändes nästan som att trollen skulle titta fram vilken sekund som helst. Inför första simningen hade vi knaprat ikapp några lag och på den korta sträckan simmade vi till och med om ett lag. Vattnet i den förta tjärnen var otroligt mörkt. Jag såg knappt mina egna händer under vattnet, vilket var lite läskigt. Skogsstigarna vindlar sig fram och det är mycket utför. Allt känns bra och vi ligger på rull nedför. Simningarna och löpningen flyter på fint och vi får ett bra flöde oss emellan. Dags för simning första långsimningen i Öresjön, 800m. Det blåser ordentligt och är rejält vågigt på sjön. Det känns som ett riktigt äventyrssim. Förutom ett regn som kom då vi var mitt på fungerade sikten okej. För en gångs skull simmade jag inte allt för snett. Vattnet var kallt och min lag kompis fick kämpa för att få upp temperaturen i kroppen igen.
 
 
 
 
Tre mellan långa löpor innan den längsta simsträckan. Uppför och nedför. Jag förstår parallellen till Lidingöloppet som många drar. 
 
Långsimningen, 1300m. Detta var nog den svåraste simningen för min del. Dels då det var mycket vågor, dels att det var svårt att ta ut riktnignen och för att till och med jag blev kall. J blev ordentligt frusen under denna simning. Men efter denna simning var det inte långt kvar till långlöpan, 11km. 
 
 
Då jag blir som ett tuggummi när jag bli kall och J snarare springer fortare än vanligt. Sprang vi med linan kopplade mellan oss båda. Vi pinnade på bra och tog under denna löpningen två herrlag. Två korta simningar i insjöar kändes skönt då vi båda började känna att vi var trötta och inte kunde stå emot kylan i Öresjöns vatten. 
 
 
 
Jag tar en titt på armen där jag skrivit ner löpsträckorna för loppet. Mindre än 2km kvar. Hur sjutton gick det till? Både jag och J känner ruset i kroppen och vi höjer tempot den sista biten. Sista simningen var rysligt kall och jag var väldigt glad att det var den sista. På segervissaben sprang vi mot målet. 
 
Kroppen har tagit mig genom 29km löpning och 5050m simning och fram till mållinjen. Hur fantastiskt är inte det? 
 
 
Senare på kvällen sade höger knä dock bestämt ifrån och värktabletterna fick göra entré med jämna mellanrum. Dagen efter kändes det bättre, men jag är nog inte riktigt lämpad för lång löpning. Under loppet kändes kroppen bra, förutom att jag och uppförsbackar inte är så bra vänner. På simsträckorna kände jag mig stark och kunde veva på ordentligt. 
 
Är så imponerad av oss två. När vi anmälde oss i vintras undrade vi nog båda vad vi givit oss in på och jag har varit ganska orolig inför loppet. Visst tvivlade jag inte så mycket på att vi skulle kunna ta oss igenom. Men skulle vi kunna göra det utan att tycka att det var en allt för hemsk upplevelse? Det är stor skillnad på att genomföra ett lopp där allt inte är pest och pina utan där du faktiskt orkar lyfta blicken och njuta en gnutta, både av vägen och omgivningen.  Men vi klarade det :)
 
Ann-Mari

Åh vad härligt att läsa!
Så imponerad av er fina prestation!
Grattis igen!!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress