L8

Stormsteg

Sommarens stora utmaning närmar sig med stormsteg och jag är redigt nervös. Träningen har succesivt ökat de senaste månaderna och jag har försökt att förbereda mig så gått jag kunnat, men frågan är om det är tillräckligt.

Det som väntar är Borås Swimrun. 30km löpning och 5km simning uppdelat på 26 delsträckor. Terrängen är kuperad och 1100 höjdmeter skall avklaras. Med andra ord ett tufft lopp.

Jag visste redan då vi anmälde oss att det skulle krävas något utöver det vanliga från mig för att ens kunna ta mig igenom. Därför har pressen verkligen legat på sedan vi vid jul anmälde oss. Så med ett hektiskt jobb, mycket att ordna med huset efter pappa och ett större engagemang på friskis har det varit ett väldigt pysslande med att få ihop träningstimmarna. Det har bland annat fått mig att gå från ett träningspass per dag till ibland 3st per dag för att få upp totalen under veckan. Jag intalar mig att det kommer ge mig en bättre uthållighet, vilket jag hoppas kommer vara en förbättring för mig jämfört med tidigare lopp. Senaste 2-3 månaderna har träningsfrekvensen legat på 6-8 pass i veckan, blandad intensitet och aktiverade muskelgrupper, varvat med ca 2 vilodagar för återhämtning.

 

Träningen har varit väldigt varierad, för att få det bästa resultatet skulle nog mer fokus legat på varierade löppass, men fick det bli det som gick att få till. Jympa, löpning, gym, simning, cykling, crosstrainer… en salig blandning. Det som fortfarande är min svaga punkt är löpningen. Uthålligheten finns och tempot går sakta uppåt, men den stora frågan är om det kommer räcka till? Det som inger mest respekt hos mig är de 1100 höjdmetrarna som ska besegras.

Det kommer verkligen att bli en utmaning och jag ska göra mitt yttersta för att ta mig igenom tillsammans med min lagkompis. Slutspurten nu fram till 11 juni blir att försöka få några riktigta långlöpor i benen för att känna på känslan samt samträning med min lagkamrat. Det är många delsträckor så mycket tid finna att tjäna på att effektivt och smidigt ta oss i och ut vattnet. Till helgen blir den sista träningshelgen för oss innan själva tävlingen och vi har ännu inte testat öppet vatten för säsongen. Det kalla vädret har varit lite för kallt för att plumsa i, men i helgen får vi trotsa elementen. Jag har i alla fall investerat i en neoprenmössa för att försöka behålla en del av värmen under simningarna.

Tills vidare, simma, spring och överlev!

Ann-Mari

Åh!
Det är ett så fint lopp!
Hoppas ni får bra väder.
Det är ju 1100 höjdmeter utspritt på en lång sträcka så det är iaf inte någon jättelång vägg.
Ska jag ge två tips så blir det
1. Ta det LUGNT i början. Det är en lång dag som väntar och det är så himla lätt att ryckas med i början. Bida er tid och satsa på uthålligheten. Det är den som kan fortsätta mala på i ett hållbart tempo som kommer lyckas bäst.
2. Gå i de branta backarna. Första halvan av tävlingen är väldigt mycket brant upp och brant ned. Här tror jag inte ens att man får springa uppför men även generellt så tjänar man på att gå i de branta partierna för att sen ligga på rulle nedför.
Jag tror ni kommer ha en grymt rolig dag!

Vill ni ha extra inspiation så hittar ni vår gamla race report från 2014 här:
http://rotan.nu/traning/boras-swimrun-race-report/

Kramar!

Svar: Tack så mycket för tipsen! Ska dela dem med lagkompisen :) Efter att ha gått igenom raceinformationen igår börjar jag mer se fram mot loppet än att vara nervös inför det. Kram!
L8

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress