L8

Träna för att du vill, inte för att du måste.

Under vintern och våren har träningen varit ett stort måste och jag har känt pressen på mina axlar. Dels har jag haft ett swimrunlopp att träna inför och dels en jympakurs att komma i form till. Mängden pass har sakta ökat och det har många gånger känts som att jag varierat klädseln endast mellan träningsstass och blåställ (jobbet). Mitt mål har varit att kunna göra 10st armhävningar från tårna, vilket förr var ett krav för en jympaledare (vilket jag kan nu!) och att känna mig stark i kroppen och säker i löpsteget. Det har tagit upp mycket tid och mycket pusslande men jag har fått till nya träningsmönster, som också passar bättre ihop med min vardag. Jag har hittills haft väldigt svårt att få rutin på tillvaron i och med skiftjobbet men nu börjar i alla fall träningen komma in i en rutin. Jag har bland annat hittat tillbaka till gymmet och kan då träna före eller efter ett arbetspass. Jag har också kombinerat simning och löpning med eftermiddagsskift. Jympapassen har fått stryka på foten något, men jag har istället själv fått leda pass på dagtid.

Under långhelgen förra veckan var det så dags för jympakursen. Faktiskt på datumet 3 år sedan jag gick min första träningsformsutbildning, träning för barn. Jag var spänd av förväntan. Både för att se hur formen var och för att det är en kurs som jag sett fram emot så otroligt mycket.  Ända sedan jag började med jympa för över 10 år sedan har det varit en dröm att få leda själv. Att få kombinera rörelse och musik och känna ruset som en bra kombination ger har varit en dröm. Sen kan jag inte sticka under stolen att stå i mitten och leda ger en riktig energikick. Och nu var det således dags.

Onsdagen började med att jag ledde mitt ordinarie pass. En snabbis i duschen innan jag skyndade iväg med bilen med sikte på Värmdö och Folkhögskolan i Lillsved. Med en kvarts marginal klev jag ur bilen och tog mig upp till lektionssalen. Därefter följde fem dagar med intensivt schema från kl08:30 till kl20:30, späckade med jympa och teori om vart annat. Det är svårt att förklara upplevelsen då det är väldigt intensiva dagar, men summa summarum var det en fantastisk upplevelse! Allt jag önskat mig av en jympakurs plus lite till och jag lämnade Lillsved på söndagen fullproppad med inspiration och energi. Och det bästa av allt, kroppen levererade! En av dagarna var ljumskarna lite sega men i övrigt hade jag otrolig kraft i kroppen. Jag orkade genomföra allt träning utan att känna mig sliten eller känna att jag måste hålla igen för att orka nästa pass. Helt fantastiskt! Dock kände jag väl hemma på söndagen att en återhämtning skulle sitta fint.

 

Återhämtningen fick dock vänta till onsdagen då jag med kort varsel fick hoppa in och leda uppvärmningen på Vårruset i Gävle! Riktigt skoj event att delta på. Över tusen personer som står nedanför podiet och följer dina rörselser, snacka om energikick!

Så tillbaka till rubriken, en slogan vars innebörd jag tar till mig mer och mer. När jag nu på fredagen tog mig till gymmet för en omgång infann sig ett riktigt lyckorus och jag kan bara konstatera att jag tycker om att träna. Jag tycker om att känna mig stark, känna att jag orkar. Jag tycker om känslan i kroppen efter avslutat träningspass och endorfinerna som danar disco i kroppen. Visst har det under vissa perioder känts motigt, men jag skulle inte vilja vara utan det. Jag älskar att träna! 

 

Det finns så mycket fördelar med att hålla igång kroppen och utmana sig fysiskt. Inte bara för kroppens del utan för huvudet. Jag märker direkt på mitt eget humör när det gått en stund mellan träningspassen (begynnande träningsnarkoman?). Min positiva syn på både mig själv och min omvärld börjar dippa. Men så fort jag får röra lite på mig är jag redo att möta dagen. Träna för att du vill, inte för att du måste!

Ann-Mari

Lyssningstips!
https://www.acast.com/alltduvelatveta/085omvarforanderligahjarnamedandershansen

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress