L8

Jag och Sundby
 

För några veckor sedan fick jag stora problem med andningen och smärtor över bröst och i nacke. Känslan påminde mycket om då jag för några år sedan fick en spricka i ett revben och råkade göra ett litet hål på lungan. Den gången fick jag rekommendationen att vila och ta det lugnt. Eftersom känslan i kroppen var den samma avvaktade jag några dagar för att se om det släppte. En helg gick men problemen kvarstod. Jag tog kontakt med vården och åkte in på en drop-in tid. Måndag förmiddag. Det var jag och pensionärerna som trängdes i väntrummet.

Efter flertalet kontroller men utan några konkreta svar fick jag träffa en läkare. Inget konstigt med lungorna, revben eller hjärta. Men andningen var fortfarande inte bra. Jag fick en tid om några veckor igen och skickades hem med luftrörsvidgande medicin. 

 

Så i förra veckan var det dags för ett återbesök. Tester genomfördes och det mesta tyder på att jag fick ett astmaanfall. En del tester behöver göras ytterligare, men av det som kunde utläsas under besöket har jag ”fått” astma. När jag var yngre konstaterades att jag hade förkylningsastma, men det har nu i så fall utvecklats till ansträngningsastma. 

Under kommande två månader blir det medicinering och därefter ett återbesök. Efter en veckas medicinering känns lungkapaciteten bättre och jag är mer lik mig själv innan incidenten, men det har tagit sin lilla tid. 

Återstår att fälja utvecklingen och hur kroppen reagerar :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress