L8

Företagare
 
 
Mitt första projekt som gårdsägare är äntligen sjösatt! Det har varit mycket som stått på önskelistan då gården i mina ögon behöver en hel del uppmärksamhet. En åtgärd som dock stått ut lite extra var tillbyggnaden till ladugården som börjat ge sig. Varje gång jag åkt förbi har taket mer och mer anta bananform. Det fick således bli mitt första projekt.
 
 

Men hjälp från grannen fick jag tag på olika firmor som skulle kunna utföra jobbet. Att utföra rivningen själv slog jag ganska snabbt ur tankarna. Det kändes farligt och jag hade ingen aning om hur det skulle kunna göras på ett säkert sätt. Sen var det tiden som det skulle ta och som jag kände att jag inte hade. Jag fick in offerter och kunde tillslut bestämma mig för en entreprenör i Borlänge. I kontakten med dem fick jag veta att de hade en hel del jobb, så jag kunde inte förvänta mig att arbetet kunde sätta igång för än senare i höst.

Innan rivningen kunde börja var jag tvungen att tömma tillbyggnaden och forsla bort dynga. Men hjälp av en granne fick vi allt gjort på två dagar. Det blev flera väntor till återvinningen och en rasande åtgång på ansiktsmasker (dammande halm). Bara några dagar senare ringer entreprenören och berättar att de fått ett hål i schemat och kan komma på måndag. Tur att vi gjort allt klart! Just denna måndag var jag dessutom ledig från jobbet och kunde således åka dit och ta emot dem. 

Med en grävare fick de smidigt ner hela schabraket och allt sorterades upp i olika fraktioner för återvinning. Jag kom på mig själv med att länge stå och titta på rivandet, vilket skicklig grävmaskinist! (och trevlig!)

 
Det som nu återstår att att lägga dit en hel del fyllmassa. Som tur är håller de på med en ombyggnation nere vid ridbanan och har fått en hel del fyllmassa över och som jag fått tillåtelse att ta. Till veckan blir det således att lärma mig att köra vagn efter traktorn och frakta dit fyllmassan. 
 
Dessutom lyckades jag sälja av den gamla grävskopan på gården. Då den inte är i tipp topp skick och dessutom har punktering var jag överlycklig över att någon såg potential i den. 
Ann-Mari

Heja Lotta!
Kanonbra jobbat!!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress