L8

Vardagsrutiner
 
Nu har det gått lite över 2 månader sen jag gick över från att jobba dagtid till att jobba skift och det känns fortfarande väldigt bra. För många kan jag tänka mig att jobba skiftgång kan vara något skrämmande, men för min del har själva jobbandet funkat fint. Visst har jag varit lite trött på sluttampen efter en 12h natt, men det är jag efter en 12h dag också (och det kan ju hända oavsett arbetsplats).
 
Det som jag har märkt är min styrka vid skiftjobb är att jag är väldigt duktig på att sova. Skulle nästan kunna säga att jag kan sova på beställning. Sätt mig i en bil eller buss så kan jag somna efter en kvart, eller ska det tas en lur mitt på dagen somnar jag djupt inom någon minut. När jag jobbar natt tex. brukar jag alltid gå och lägga mig en stund på eftermiddagen och samla på mig 3-4h sömn. Jag bara lägger huvudet på kudden, ser till att ha mörkt runt omkring mig och sen somnar jag. Känns nästan som en reflex kvar från barnatiden. Jag är pigg på nätterna och har inga problem med tankenötter eller framför-datorn-sittande. 
 
 
 
Det som jag ännu inte fått till min fördel ännu är vardagslivet utanför jobbet. Den blir ju som sagt inte längre lagd till endast kvälls och helgtid. Nu är det visserligen sommar och då brukar alla vanor och rutiner ruckas på, så det kanske inte är konstigt. Men jag har problem med att se till att tex. få mina träningpass i veckan eftersom jag nu måste vara lite mer påhittig med vad jag ska ta mig för. Det gäller att vara lite med taktisk med uppbyggnaden av dagen och det krävs lite mer planering. Som tur är nu under sommaren finns det ju möjlighet till både cykel och simning, vilket kombinerar både att jag får vara utomhus och att jag får röra på mig. Hur hösten och vintern blir återstår att se!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress