L8

God Jul!
 
God Jul alla där ute! Tänk att snön och kylan kom till slut, i alla fall här i Gävle! -15C och en halv decimeter snö var väldigt välkomnande när jag klev av nattskiftet på julaftons morgon. Det bet gott i kinderna!
 
Men så fort dagarna försvann, tur att jag hann fylla dem med endel julmys och skratt. Julafton får jag nog säga var juldagarnas flopp för min del. Bilresa från Gävle till Falun på julaftonsmorgon följt av ca 2h sömn innan det kom främmat som hade en något högljud stämma. Det var bara att gå upp och starta med julstöket. Som kan väntas upplevdes dagen lite som i ett dunkel, att sova lite ger för mig en "bakis"-känsla och jag var nog inte den aktivaste i sällskapet. Julafton firades hos far och där firas julen enligt mitt tycke lite "fel". Ingen av gästerna tycker direkt om svensk julmat, alla öppnar julklapparna utan att vänta tills alla är utdelade, de flesta tycker det är besvärligt och ett nödvändigt ont att fixa julklappar och ingen vill riktigt prata svenska. Det sistnämnda var nog det som gjorde att jag hade svårast att hålla mig vaken, att lyssna på en konversation jag inte förstår gör inte direkt att jag aktiverar mig i samtalsämnet. 
 
Snögrafitti by L8
 
För mig är det som verkligen gör julstämningen just paketöppningen. Jag älskar att se reaktionen på den som får min klapp, den förhoppningsvis glada minen och det hjärtliga tacket. Det är jul för mig. Jag lägger ganska mycket tid på att fundera och oftast knåpa ihop en klapp. Det är lite som att en bit av barndomens jul kommer åter. 
Midnattsmässa i kyrkan på Julafton
 
Tur att det blev redigt party på juldagen och jag fick en riktig paketöppning hemma hos sambons familj, de kan fira jul så som jag tycker det ska vara!
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress