L8

Ibland är natten för kort.
 
Det finns musik och så finns det musik. Den bästa musiken jag vet är den som har en historia bakom sig, musiken som inte bara är en låt jag lyssnar på utan betyder något mer. Biten isig behöver ofta inte vara speciell, men att höra tonerna tar mig tillbaka till ett minne eller en sinnesstämning. 
 
Från byn jag är uppväxt kommer även en kille som bestämde sig för att bli musiker och göra en karriär inom yrket. För att stödja honom har alla grannar med entusiasm följt hans och hans bands resa och köpt skivor när dessa funnits tillhanda. Min käre far såg alltid till att ordna ett signerat album till mig och sig, så fort det fanns tillfälle. Bandets frammarsch har alltid funnits bland samtalsämnena, och även några roliga historier om händelser på vägen. 
 
Eftersom jag inte är ett inbitet hårdrocksfan har jag inte rikigt tagit mig i kragen och gått på några konserter. Men just denna helg var det ett lite speciellt tillfälle. Bandet släppte nämligen för några år sedan en konceptskiva som byggde på Gustav II Adolfs styre och sveriges stormaktstid. Albumet släpptes med både engelsk och svensk text. Och just denna konsert skulle bandet för första gången framföra samtliga låtar på svenska. Just denna album fastnade jag för redan när det släpptes och låtarna har jag använt vid avgörande musikögonblick. Till exempel var låten Carolus rex med på min audition för F&S. 
 
Konserten var en del i hårdrocksfestivalen Rockstad Falun, så jag fick även möjlighet att bredda min kunskap om aktiva band inom gengren. Men inget gick upp mot kvällens höjdpunkt. Men en otrolig scennärvaro och fantstisk ljusshow var jag trollbunden från första stund. Även fasten jag var trött både i huvud och kropp fick kvällen inte ta slut. Den fick det bara inte.
 
Karoliner på scen.
 
 
Bandet jag pratar om är så klart Sabaton och albumet är Carolus Rex och fastän det gått flera dagar sen konserten kan jag inte få den lyckliga känslan från magen eller texterna att släppa. Jag är hjärntvättad men vill inte göra något åt det! 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress