L8

Du fattas mig.

Så kom dagen som jag inte ens vågat tänka på. Den hemska dagen då min stora idol, disksusions partner och inspirationskälla inte längre skulle finnas nära längre. Du var den som fick allt att se så lätt ut. Du var den som kunde fixa det mesta. Du var handfast och världens bästa vän. Du fanns där med uppmuntran och stöd. Du fanns alltid där.

 

Den 9 maj slog min morfars hjärta sitt sista slag.

 

Min morfar var den bästa och jag har många fina och roliga historier att komma ihåg honom med. 

Min standard historia är då morfar brukar bjuda mig på pizza på kvarterskrogen då jag kommer på besök. När vi kommer innanför dörren kommer det ett glatt hojtande från killen bakom disken.

”Tjena mannen! Hur e läget? Ska det vá det vanliga, Hawaii utan tomatsås? ”

Blir lika fnissig var gång jag tänker på det.

              

Morfar och jag har haft många vilda diskussioner om både det ena och det tredje. Jag ville sällan hålla med och morfar vägrade ge vika. Vi var med andra ord ganska envisa båda två. Många gånger slutade det med att mormor kom inrusande och sa till oss att vi skulle sluta och prata om något annat. Morfar och jag tittade på varandra i samförstånd, sa till mormor att det inte var någon elak diskussion och sedan bytte vi ämne.

Min morfar var väldigt duktig på korsord och det var något som han ängnade sig ganska flitigt åt. Det var ”hjärngympa” för att hålla de grå igång. Men bara det bästa var gott nog, de korsorden som var för lätta brukade han kalla för fyll-er-i-korsord. Nu under senare tid fick jag dessutom den stora äran att via mitt internät på telefonen hjälpa honom att hitta svar på en del luckor.  Han kunde ibland ställa ledande frågor så att jag mellan raderna kunde läsa att han ville att jag skulle slå på telefonen.

Eftersom båda mina föräldrar under min barndom var tvungna att se efter korna under mesta delen av eftermiddagen, var mormor och morfar ofta på besök och höll mig sällskap. Morfar hade inrättat en snickarbod i husets garage där han kunde snickra och fixa. Jag var där och hjälpte till eller byggde egna projekt. Speciellt under en höst har morfar berättat att det var extra klurigt, eftersom han skulle i hemlighet snickra ihop två docksängar som jag skulle få i julklapp. Men varje gång han hörde att jag var påväg ner till källaren var han tvungen att gömma undan det och börja med något annat.  Tillslut blev det klart och jag fick två otroligt fina docksängar i paket under granen, en som stod still och en som gick att gunga båda målade i grönt prydda med en blomranka.

I mitt hem finns många saker som jag fått av min morfar, del är sådant som han köpt men också en hel del saker som han gjort. Speciellt tycker jag om de två ljusstakarna i form av dalkarar som morfar har märkt 1935 och den massiva 7-armade ljusstaken som står i fönstret.


 

Jag kommer att sakna dig morfar, väldigt mycket. Jag uppskattar verkligen allt som du delat med dig och det du lärt mig. Du har varit och är min förebild i många avseenden och jag är verkligen lycklig över att jag haft dig vid min sida. Min moster brukar ofta säga att du tyckte väldigt bra om mig, och det har gjort att jag känt mig väldigt stolt och känts som ett tecken på jag gjort något bra.

Tack, min kära morfar för allt som du gjort för mig. Jag är verkligen lyckligt lottad som haft dig vid min sida, jag kommer sakna dig.

Tant I

Morfar gläds nog i sin himmel när han ser så fint du skrivit.
Han kommer alltid att vara med dig.
Kram på dig från I o P

amo

Åh Lotta!
Vilka fina minnen <3
Det är något du alltid kommer att ha med dig och på så sätt kommer morfar alltid finnas nära.
Stor kram min vän!

Ingegerd Törnblom

Så fint skrivet Lotta
Stor kram till Dig <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress