L8

Timmar i benen
Laddningen inför Lidingöloppen håller på för fulla muggar. För en gångs skull har jag kikat på några "inför"- videos och jag kan bara konstatera att det kommer bli en riktig utmaning. Så nu gäller det att på slutspurten få så många timmar i benen som möjligt innan dagen D. 
Under mina senaste turer har jag upptäckt Hågadalen och alla fina och slingriga stigar som finns till hands. Desto mer som jag kommer utanför stadsgränserna märker jag vilken underbar stad Uppsala är.(synd att jag upptäcker detta när det bärjar bli dags att flytta här ifrån...) Det är så sagoligt fint och härligt att jogga fram på skogsstigarna. I dag tog jag stigen mot Hammarskog och det blev tillslut en nätt tur på drygt 10km. Det känns väldigt bra i benen, förutom att jag är så segstartad och att det går lite för långsamt. Segheten tror jag kan kortas av med bättre uppvärmning. Tempot tror jag dock blir svårt att göra något åt så här nära inpå, men jag tänker att med mer övning så jag jag få en lite bättre känsla för vad jag klarar av. 
 
 
 
amo

Men var försiktig Lotta!

Det är kanon att du är ute och tränar men se till att inte träna för hårt (tex enbart långa pass). Variera längd, underlag och intensitet och minska på så sätt risken för skador.
Tex kan man köra ett långdistans (60-80 min), ett intervallpass (10*1 minut max och däremellan vila 1 minut men glöm inte uppvärmning och nedvarvning) och så ett medeldistanspass (6-7 km i ganska snabb fart) på en vecka men inte mer löpträning. Det är superlätt att få överansträngningsskador och speciellt nära inpå lopp. Löpstyrka tar tid att bygga upp och kan inte göras alltför snabbt utan stora skaderisker!
Vi ses snart :D

Svar: Absolut Amo! Här blandas det hej vilt och inte för mycket :) Senaste veckan har det blivit ett långpass, två lagom långa promenader och förhoppningsvis lite simning eller cykling till helgen! Tror att det inte kan ställa till så stor skada? Det måste ju hinna pluggas också :)
L8

amo

Toppen!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress