L8

Mu-msig söndag
Fram till att jag var 14 år (typ) fanns det kor hemma. De har under hela min uppväxt varit en stor del av den planerade tillvaron. De behövde tillsyn och de behövdes mjölkas. De var anledningen till att mina föräldrar var hemma, fast ändå inte. De var i närheten men det var ändå att jag fick klara mig några timmar själv framförallt på eftermiddagen. Att vara uppväxt på en bondgård innebar både fördelar och nackdelar. Det är nog inte förän nu som jag har kommit att uppskatta djuren på gården och nästan sakna dem en del, speciellt när jag i jobbet fått i uppgift att besöka ett antal bondgårdar. Därför begav sig jag och pojken på en lite utflykt under söndagen till åkrarna bakom vårt bostadsområde. Under lördagen hade jag nämligen fått syn på några helt fantastiska djur.
Ett par riktiga murmeldjur gick och betade!
 
Jag fick nästan lite längtan efter ett djur att umgås med. Jag känner många gånger att det är något innerligt med att umgås med djur. De tyr sig oftast till en för att de vill, inte för att de ska vara artiga. Självklart har mat en avgörande del i det hela, men om vi bortser från det just nu. Vill de hälsa så gör de det. De gör det inte för att det förväntas av dem.
 
Det är därför jag kan känna att jag lite saknar att ha djur runt omkring mig, Men jag tror det är viktigt att tänka efter varför man ska skaffa ett eller flera djur. För enligt mig måste de få ta tid. De måste få uppmärksamhet och veta att jag vill att de ska vara hos mig. Nu när jag bor i lägenhet och ser flertalet av mina grannar som har både hund och katt börjar jag ofta fundera varför? Det kan inte vara någe roligt att sitta instängd i en tom lägenhet nästan en hel dag för att sedan mötas av en trött husse och matte. Nä, djur ska bo på landet och där med basta!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress